WŁOCŁAWSKI EKO-ELEKTRYK z ANWILEM - SZKOLNY PROJEKT OCHRONY PRZYRODY „POZNAJĘ, SZANUJĘ i CHRONIĘ PRZYRODĘ”
Projekt "Zielono nam" - I edycja.
OPIS PROJEKTU
„Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”
Każdy z nas jest maleńką cząstką świata, ale to, jak traktujemy otaczające nas środowisko, wpływa na ten świat, na nasze zdrowie i życie. Żyjemy w czasach, kiedy na skutek rozwoju cywilizacji i ingerencji człowieka, powietrze, woda, gleba są nieustannie zanieczyszczane, zagrożone są niektóre gatunki zwierząt i roślin, towarzyszy nam globalne ocieplenie, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, nadmierny hałas i smog. Dlatego tak ważne jest rozwijanie u młodzieży wrażliwości ekologicznej i uczenie konkretnych działań na rzecz ochrony środowiska już od najmłodszych lat.
Celem programu jest kształtowanie przekonań u uczniów, że stan środowiska zależy od działalności człowieka oraz ukazanie uczniom możliwości wpływania na zmiany w najbliższym otoczeniu. Realizowanie tego jest możliwe przez kształtowanie postawy proekologicznej już od najmłodszych lat, ze szczególnym ukierunkowaniem właśnie na środowisko lokalne.
CEL SZKOLNEGO PROJEKTU OCHRONY PRZYRODY „POZNAJĘ, SZANUJĘ, CHRONIĘ- SZKOŁA DLA PRZYRODY”
włączenie szkoły w powszechną edukację dotyczącą zasad i korzyści wynikających z segregacji odpadów i ich przetwarzania oraz rozpowszechniania proekologicznych nawyków i zachowań,
zdobycie i poszerzenie wiedzy przez uczniów z zakresu edukacji ekologicznej,
nauka ekologicznego życia w szkole, we własnym domu, w środowisku,
poszerzenie świadomości ekologicznej społeczności lokalnej, a szczególnie dotyczącej segregacji odpadów komunalnych i ich recyklingu,
zapoznanie ze skutkami niewłaściwego gospodarowania człowieka na Ziemi,
propagowanie na stronie internetowej szkoły różnych działań ekologicznych podejmowanych przez uczniów i tych skierowanych do mieszkańców naszych dzielnic (np. harmonogram wywozu surowców wtórnych), przekazywanie informacji n/t zagrożeń przyrody, m.in. pokazywanie zaniedbanych miejsc, dzikich wysypisk śmieci, pomników przyrody,
podejmowanie różnych działań na rzecz ochrony środowiska we własnym otoczeniu.
SPOSÓB REALIZACJI PROJEKTU:
Prowadzenie lekcji biologii i wychowawczych w klasach 1-4 z wykorzystaniem różnorodnych pomocy dydaktycznych tematycznie związanych z ekologią, bioróżnorodnością i selektywną zbiórka odpadów.
Zorganizowanie:
wycieczka m.in. na komunalne wysypisko śmieci,
lekcji terenowych,
konkurs ekologiczny pt. "Daj odpadom drugie życie",
wystaw prac plastycznych: plakaty – Jak segregować odpady? Jak długo żyją śmieci w Ziemi?
ustawienie na korytarzach osobnych pojemniki do segregacji odpadów – aby zachęcić uczniów do segregowania śmieci.
Posadzenie roślin i zamontowanie domku dla owadów.
Redagowanie gazetek o tematyce ekologicznej, przygotowanie ulotek dla mieszkańców dzielnic, umieszczanie informacji n/t projektu na internetowej stronie szkoły.
Prowadzenie prelekcji na tematy ekologiczne przez zaproszonych gości.
Pedagogizacja rodziców na zebraniach szkolnych n/t ekologii.
Włączanie do działań mieszkańców dzielnicy – zbiórka nakrętek.
Gazetka i pojemniki do segregacji odpadów, zbioru kardridży i nakrętek